traningsmagasinet.se

Vatten i kroppen

Hjärnan
80 procent av hjärnvävnaden består av vatten. En genomsnittshjärna innehåller en hel liter vatten.

Ögat
78 procent av ögats hornhinna består av vatten. Samspelet mellan vattnet och en rad proteiner påverkar hur bra du ser.

Muskler
Alla muskler består av 70-75 procent vatten. Får du i dig för mycket eller för lite vätska förändras kroppsvätskornas saltbalans, vilket gör att musklerna fungerar sämre.

Celler
Det finns vatten i och mellan alla kroppens celler. Vatten används för att transportera ut energi till cellerna och till att transportera bort slaggprodukterna från cellerna

Brosk
Det fjädrande lagret skyddar benen från att stöta ihop i t.ex. knäleden och fotleden. Brosket består till 70 procent av vatten.

Hud
Hud består av cirka 50 procent vatten som speciellt finns i läderhuden. Om huden får brist på vatten, blir den torr, mindre elastisk och rynkig.

Lever
Levern består av 70 procent vatten som den använder till att omvandla fett till energi. Alla de inre organen fungerar dåligt om kroppen får brist på vatten.

Blod
95 procent av blodplasman består av vatten. Får du i dig för lite vätska blir blodet tjockare, och därmed försämras blodets förmåga att bidra till en rad livsnödvändiga uppgifter.

Ledvätska
Ledvätska består till 95 procent av vatten. Vätskans huvuduppgift är att smörja lederna.

De flesta som har tagit sin träning dit, vet att det är en mäktig känsla. Att ta ut sig till max och ha tänjt ytterligare lite på sina gränser och sin förmåga. Har man varit där uppe så vill man dit igen!

Det är viktigt att skaffa en bra grund.

Men för att nå dit upp och för att kroppen skall kunna orka tänja på gränserna där uppe så måste man skaffa sig en bra grund. En bra grundträning som gör att muskler, senor, hjärta och huvud är redo för den där utmaningen. Det kan vara en lite tuff väg dit, men ALLA kan komma dit. Vi vet att alla är olika och har olika förutsättningar. Men vi vet också att alla kan utvecklas, bli starkare, friskare och må bättre!

För att lyckas... gör din träning rolig!

Första utmaningen sitter i huvudet. Man måste bestämma sig att man klarar av det, vill det och KAN det! Det bästa sättet att ta sig förbi den första utmaningen är att göra sin träning och motion rolig! Är det inte roligt så gör man det helst inte och med det, den enkla uträkningen... Gör man det inte så får man inga resultat!

Hitta en träningsform som passar dig och som får dig att må bra. Börja där! Det kanske räcker för en del med lite motion och rörelse. Det kanske var ditt mål att bara komma igång. Om inte, så har du en väldigt bra grund där. Sätt dina mål, utmana dig och börja flytta ribban högre och högre.

Du kommer älska känslan och du kommer att få ut så mycket mer av dina dagar!

Fördelarna med träning och motion är så många att vi inte kan skriva ner alla här. Men att må bra, vilket är den största fördelen, borde vara en morot nog för alla!!

Vi hjälper dig hitta rätt träningsform.

Oavsett hur dina mål ser ut, så finns det alltid hjälp att nå dit. Har har vi massor av duktig personal som jobbar med att få folk att hitta den där... Träningsglädjen! Gå på gruppträning. Det finns något för alla. Dans, styrketräning, boxning, yoga, cykling... Vi lovar att du kan hitta din grej!

Vill du ha hjälp med att hitta din väg dit, oavsett om du skall köra gruppträning, styrketräning, konditionsträning eller rent av egen träning hemma så är en Personlig Tränare en väldigt bra hjälp! Här hittar du ditt favoritgym!

Genom att se till just DINA förutsättningar så kan du få hjälp att styra träningen på ett säkert och effektivt sätt mot dina mål. En PT skall med sin kunskap om träning, motivera dig och ge dig de verktyg som behövs för att komma dit så snabbt det går!

Så oavsett om du precis börjat träna och vill lära dig hur och varför, eller om du tränat ett tag och vill ta din träning lite längre så kan det vara riktigt lärorikt och utvecklande att träna med en PT!

Det här domännamnet är till salu